Brief strony internetowej – jak określić wymagania?

Planując kupno samochodu mamy zwykle bardzo sprecyzowane wymagania. Wymarzony model, silnik, wyposażenie czy kolor. Warto przedstawić sprzedawcy możliwie konkretne oczekiwania, co zwiększy szansę, że nie wyjedziemy z salonu „nowoczesnym i rodzinnym” Fiatem Multipla.

Przedsiębiorca zlecający wdrożenie strony internetowej jest w podobnej sytuacji. Samo hasło „potrzebuję strony dla mojej firmy” niewiele mówi o projekcie. Potencjalny wykonawca będzie potrzebował wielu dodatkowych informacji, by przedstawić odpowiednią ofertę. Dlatego lepiej od razu zebrać wszystkie możliwe do określenia oczekiwania w jedną całość i stworzyć tzw. brief strony internetowej. Zaoszczędzi to czas jednej i drugiej stronie. Przedsiębiorca może przesłać raz sporządzony brief, wielu agencjom, by potem porównać oferty i wybrać najlepszą. Zaś wykonawca nie traci godzin, na często zbędną korespondencję i wyciąganie potrzebnych mu informacji.

Co powinien zawierać brief strony internetowej?

Podstawowe informacje o firmie

Strona WWW dla zakładu pogrzebowego będzie wyglądać zupełnie inaczej niż witryna zespołu weselnego. Dlatego należałoby na początku przedstawić nazwę i cechy charakterystyczne firmy. Czym się zajmuje, gdzie działa, jakie ma cele, co ją wyróżnia na tle konkurencji? Ważną informacją może być też target tj. grupa docelowa (demograficznie i geograficznie), do której skierowana jest oferta. Jeśli Twoja firma ma już stronę, podaj jej adres i napisz dlaczego chcesz ją zmienić.

Główne założenia projektu

Są firmy, które działają głównie lokalnie, a strona internetowa, to jedynie miejsce gdzie można znaleźć dane kontaktowe lub godziny otwarcia. Z drugiej strony są przedsiębiorstwa internetowe, które działają całkowicie „cyfrowo”, a ich wynik finansowy jest wyraźnie zależny od jakości strony internetowej. Potrzeby i cele tych podmiotów różnią się diametralnie, więc warto określić w briefie, jaką funkcję ma pełnić planowana strona. Czy potrzebna Nam internetowa wizytówka czy może rozbudowany sklep internetowy o globalnym zasięgu?

Ogólny opis funkcjonalności strony

Wszystkie nietypowe funkcje, poza wyświetlaniem tekstu i kilku obrazków wymagają dodatkowej pracy programisty. Dlatego zbiór funkcjonalności należy umieścić w briefie. Przykładami takich funkcjonalności mogą być: blog, galeria zdjęć, formularze, sortowanie produktów, dodatkowe wersje językowe strony, newsletter, certyfikat SSL, Progresywna Aplikacja Webowa, łączenie z zewnętrznymi serwisami itd. W tym punkcie można też zawrzeć uzupełniające usługi, potrzebne po wdrożeniu strony. Takie jak hosting, aktualizacje, opieka nad stroną, pozycjonowanie.

Budżet i czas realizacji

Określenie budżetu nie jest wymagane, ale pozwala wszystkim oszczędzić czas. Potencjalny wykonawca wie, co może zaoferować w określonym przedziale cenowym. Przedstawi różne opcje lub od razu podziękuje za współpracę, jeśli budżet nie spełnia jego oczekiwań finansowych.

Warto planować projekty wcześniej i rozsądnie ustalić terminy realizacji. Naprawdę kreatywne pomysły zwykle wymagają więcej czasu i uwagi, niż bezmyślne kopiowanie szablonów. Projekty z terminem „na wczoraj” zwykle są też droższe, bo programista pewnie będzie pracował w nadgodzinach. Może to niekorzystnie wpłynąć na jego zdrowie lub życie rodzinne… Zapewne będzie chciał sobie tę stratę zrekompensować i uwzględni to w kosztorysie.

Wygląd strony

Jeśli posiadasz logo i księgę znaku to koniecznie wspomnij o tym w briefie. Wszystkie instrukcje dotyczące kolorystyki, stylu czy układu strony na pewno ułatwią życie potencjalnemu wykonawcy. Możesz podać kilka adresów internetowych z przykładami tego, co dokładnie trafia w Twój gust i co może zainspirować projektanta.

Należałoby też zaznaczyć, czy posiadasz własne zdjęcia do umieszczenia na stronie. Alternatywą jest skorzystanie z płatnych lub darmowych banków zdjęć. Niektóre agencje mają też w ofercie usługę wykonania odpowiedniej sesji z profesjonalnym fotografem.

Treść strony

Gotowe teksty dostarczamy wykonawcy strony lub zlecamy ich stworzenie copywriterowi. W obu przypadkach trzeba wcześniej przemyśleć strukturę witryny i obszerność treści. Sam tekst będzie można zawsze zmienić i poprawić, nawet po wdrożeniu strony, ale jego długość jest silnie powiązana z layoutem i ma wpływ na wcześniej określony kształt strony.

Nowoczesna strona internetowa - wymagania

Solidny brief będzie jedynie drogowskazem, polem do dalszych dyskusji na temat realizowanego projektu. Jest jednak bardzo ważny dla pełnego zrozumienia oczekiwań obu stron. Precyzyjna komunikacja na linii zamawiający – wykonawca, pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Pamiętaj, że jasno sformułowane założenia, to optymalnie dobrane rozwiązania i gwarancja satysfakcji z efektów współpracy.


Komentarze

  • Podrick

    Taki spisany plan pozwala też lepiej pracować. Jak mam wszystko czarno na białym i zawsze mogę do tego wrócić to o niczym nie zapominam. Kiedy informacje krążą gdzieś w rozmowach face to face, czy telefonicznych to łatwiej coś pominąć lub źle zrozumieć. Dochodzi do nieporozumień niepotrzebnie. Więc również polecam spisywać brief i uzupełniać go systematycznie w trakcie prac nad stroną.

Dodaj komentarz

Sensowne i przemyślane komentarze są zawsze mile widziane.