Nowoczesna strona internetowa – najnowsze trendy w webdesignie

W projektowaniu stron internetowych, trendy zmieniają się prawie tak szybko, jak na wybiegach mody. Pewne elementy wczoraj były hitem, dziś są reliktem przeszłości. Dlatego podobnie jak własną garderobę, powinniśmy raz na jakiś czas „odświeżyć” również naszą stronę WWW. Odpowiednie zmiany sprawią, że strona będzie nowoczesna technologicznie i nie będziemy musieli wstydzić się tego, jak wygląda.

Ten wpis będzie przydatny dla osób, które mają już stronę, ale zastanawiają się czy nie jest zbyt archaiczna. Dowiecie się, czy już pora na zmiany, jakie elementy dodać lub usunąć, by strona działała wzorowo i wyglądała nowocześnie. Moje wskazówki na pewno pomogą też w zdefiniowaniu brief’u wymagań dla nowych stron. Niestety jedna trzecia firm, działających w Polsce wciąż nie posiada własnej witryny internetowej, a w konsekwencji traci potencjalnych klientów. Najwyższa pora to zmienić. Poniżej wyliczam kilka najważniejszych cech nowoczesnej strony internetowej.

Responsywny design

Ze statystyk jasno wynika, że większość społeczeństwa przegląda Internet korzystając ze smartfonów czy tabletów. Jeśli strona nie jest responsywna to jej obsługa na urządzeniach mobilnych jest utrudniona lub niemożliwa. Responsywność nie jest dziś trendem czy zbędnym dodatkiem. Jest standardem i koniecznością.

Zgody marketingowe i RODO

W 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Nakłada na administratora strony kilka obowiązków, które mają na celu ochronę danych osobowych i poinformowanie internautów o przysługujących im prawach. Brak działań w tym kierunku sprawia, że bardziej lub mniej świadomie łamiemy przepisy. Nawet jeśli unijna legislacja komplikuje Nam życie to musimy umieścić na stronie odpowiednie zgody, klauzule i politykę prywatności. Więcej o wspomnianych obowiązkach tutaj.

bezpieczeństwo na nowoczesnej stronie internetowej

Protokół HTTPS

Ta niepozorna dodatkowa literka w adresie URL, zwiększa bezpieczeństwo danych przechowywanych i przesyłanych na stronie. Wykorzystując standard SSL dbasz o wiarygodność i zapewniasz cyfrową ochronę użytkownikom Twojej witryny. Zwykłe wizytówki internetowe nie są z reguły narażone na ataki hakerów, ale jeśli Twoja strona zbiera dane wrażliwe (loginy, hasła, dane personalne, informacje o transakcjach), powinieneś uzbroić się w certyfikat SSL. Symbol zielonej kłódki przy pasku adresu w przeglądarce sprawia, że użytkownicy czują się bezpieczniej. Tak chronione strony są też wyżej pozycjonowane w rankingu Google.

Duże zdjęcia lub video

Podobno jedno zdjęcie mówi czasem więcej niż tysiąc słów. Dlatego współczesne strony WWW pełne są fotografii, obrazków czy ikon. Coraz częściej pojawiają się też samoodtwarzające się filmy. Odpowiedni dobór zdjęć, które budzą emocje i umiejętne wkomponowanie ich w layout zaangażują Internautę w odbiór strony. Dużo bardziej, niż długie linijki nudnego tekstu. Interesujące zdjęcia możesz pobrać z darmowych banków fotografii dostępnych w sieci lub zatrudnić fotografa. Z tym bogactwem grafiki nie można jednak przesadzić, bo ilość zdjęć wpływa na czas ładowania strony i może irytować gdy użytkownik korzysta z wolnego połączenia internetowego.

Minimalizm

Webdesignerzy od kilku lat stawiają na prostotę, surową formę pozbawioną ozdobników, cieni czy gradientów. Strony są utrzymane w jednolitych kolorach które mają stanowić tło dla ważnych, odpowiednio zhierarchizowanych informacji. Treść jest w przemyślany sposób zorganizowana, a najważniejsze fragmenty zaakcentowane. Poszczególne elementy są celowo wyodrębnione, mają wokół sporo pustej przestrzeni (tzw. white space), by internauta mógł skupić na nich uwagę. Nie jest to chwilowa moda, a raczej ewolucja w słusznym kierunku. Summa summarum nowoczesny layout wygląda profesjonalnie i nie rozprasza konsumentów.

Wydaje się, że doskonałość osiąga się nie wtedy, kiedy nie można już nic dodać, ale raczej wtedy, gdy nie można nic ująć.

Antoine de Saint-Exupéry

Animacje

Jednym ze sposobów na przyciągnięcie uwagi odbiorców na stronie są animacje. Każdy kto choć trochę obserwuje internetowe trendy przyzna, że ilość tego typu atrakcji wyraźnie rośnie. Urozmaicają przekaz, dodają stronie dynamiki i powodują tzw. efekt WOW. Trzeba jednak pamiętać, że animacje mają akcentować jedynie istotne fragmenty strony. Kiedy wszystko na ekranie rusza się, mruga i świeci to internauta czuje się zdezorientowany, a strona zawiesza się od nadmiaru graficznych „wodotrysków”.

Call to Action (CTA)

Nowoczesna strona internetowa powinna mieć określony cel. Przedstawienie oferty, zachęcenie do zakupu,  subskrypcja newslettera, nawiązanie kontaktu itp. Webdesigner musi tak zaprojektować stronę, by te cele osiągnąć. Narzędziem do tego są tzw. elementy Call to Action, które kierują użytkownikiem strony w określony sposób. Mogą to być zaakcentowane przyciski, nawigacja, przyciągające uwagę grafiki. Projekt strony jest więc swego rodzaju mapą, stworzoną po to, by klient intuicyjnie trafił tam, gdzie chcemy by trafił.

Live Chat

Tradycyjnie na stronie umieszczamy podstawowe dane kontaktowe, e-mail, telefon czy linki do profili na portalach społecznościowych. Popularnym i wygodnym rozwiązaniem jest też formularz kontaktowy, który pozwala odwiedzającym przesłać wiadomość, bez otwierania klienta pocztowego. Nowoczesnym narzędziem ułatwiającym kontakt w czasie rzeczywistym jest też live chat. Daje możliwość szybkiej reakcji na pytania i sugestie klienta. Taka bardziej „bezpośrednia” interakcja sprawia, że rośnie poziom zaufania do Twojej firmy.


Trudno nadążyć za trendami, zwłaszcza w świecie technologii. Na szczęście nie musimy od razu wprowadzać bezmyślnie każdej nowinki, która pojawi się w branży. Wystarczy trzymać się ponadczasowych, uniwersalnych standardów z naciskiem na satysfakcję oraz komfort użytkowników. Naturalnie uwzględniając przy tym cele biznesowe i wizerunek firmy. Takie podejście zawsze jest w modzie i gwarantuje sukces, nawet gdy strona internetowa nie jest naszpikowana innowacyjnymi gadżetami.


Komentarze

  • Forma

    Osobiście nie przepadam za livechatami. Jakoś mi się kojarzą z pocztą głosową, na którą nikt nie lubił się nagrywać. Jak jest telefon to najlepiej zadzwonić i zapytać o szczegóły niż pisać z botem, który może potem zmieni się z realnym pracownikiem firmy.

Dodaj komentarz

Sensowne i przemyślane komentarze są zawsze mile widziane.