Kolory podświadomie wywołują w Nas uczucia i emocje. Odpowiedni dobór kolorów na stronie internetowej, czy w identyfikacji wizualnej to psychologiczne narzędzie, które pozwala wpływać na to, jak będzie odbierana nasza oferta. Dobieramy paletę barw do celów jakie chcemy osiągnąć i do branży w jakiej działamy. Jakie kolory więc wybrać?
Niebieski
Kolor niebieski w naszej kulturze kojarzony jest głównie z pewnością,
stabilizacją, odpowiedzialnością, zaufaniem i bezpieczeństwem. Często
symbolizuje też mądrość i lojalność. To cechy na tyle pożądane, że
niebieski jest najczęściej używanym kolorem na stronach WWW. Barwę
niebieską wykorzystują też często banki, instytucje finansowe, czy
ubezpieczeniowe. W ten sposób marketingowcy wykorzystują kolor by wzbudzić zaufanie.
Czerwony
Czerwień symbolizuje energię, ale też namiętność, gniew, agresję i
zagrożenie. Ze wszystkich kolorów zdecydowanie najbardziej przyciąga
uwagę, dlatego trzeba umiejętnie korzystać z tej barwy. Jest używany
zwykle jedynie jako akcent, by wzbudzić chęć do działania. Często
przyciski „call to action” na stronach internetowych,
przyciągają wzrok właśnie soczystą czerwienią. W identyfikacji
wizualnej, kolor czerwony może wykorzystać np. siłownia lub klub
sportowy.
Zielony
Mówi się, że kolor zielony uspokaja. Odzwierciedla przyrodę, naturę, świeżość, zdrowie, spokój i nadzieję. Ostatnio kojarzony głównie z modą na ekologię. Wykorzystywany najczęściej przez branże spożywczą i farmaceutyczną. Ma podkreślać naturalne pochodzenie produktów. Zieleń jest często akcentowany na stronach oferujących gry hazardowe, ponieważ stoły w kasynach również są zielone. Być może symbolizują nadzieję na wygraną ?
Biały i czarny
Biel kojarzy się z czystością, prostotą, elegancją, niewinnością, szlachetnością i spokojem. Ze względu na swoją neutralność stanowi podstawę dla większości stron. Początkujący graficy często dobierają do bieli czerń, co tworzy możliwie największy kontrast, niestety jest męczące dla oczu.
Czerń oznacza prestiż, elegancję, doświadczenie, tradycję, inteligencję, wytrzymałość, ponadczasowość i tajemniczość. Czarny jest często stosowany do promocji produktów ekskluzywnych np. biżuteria, najlepsze marki odzieżowe, samochody klasy premium. Stworzenie strony internetowej opartej na czerni jest dużym wyzwaniem dla webdesignera. Zbyt duża ilość czerni może przytłoczyć użytkownika, strona może być ponura i „żałobna”. Trzeba umiejętnie wykorzystać inne kolory, które ożywią całość, a jednocześnie nie pozbawią strony jej „czarnej” elegancji.
Żółty
Barwa żółta to kolor słońca. Radość, optymizm, szczęście, pozytywna energia, ciepło i kreatywność. Wykorzystywany przez branżę rozrywkową, turystyczną ale też np. związaną z przemysłem maszyn. Istotne znaczenie ma odcień żółtego jaki wybierzemy. Stawiajmy na te bardziej stonowane. Kolor bardzo jaskrawy jest dopuszczalny, ale powinno się go używać oszczędnie, by nie raził w oczy, tak jak zbyt długie patrzenie na słońce.
Jak dobierać odpowiednie zestawy kolorów?
Wiedząc trochę o psychologii koloru, nie użyjemy już czerwieni do strony zakładu pogrzebowego. To połowa sukcesu. Dalej pozostają kwestie czysto estetyczne, które wymagają mniej wiedzy, a więcej doświadczenia. Trzeba dobrać odpowiedni kontrast, tak żeby tekst był czytelny i nie męczył oczu. Dobieramy zwykle kolor bazowy i kolor pomocniczy, którym akcentujemy istotne elementy na stronie WWW. Nie wszystkie barwy współgrają ze sobą. Jeśli nie jesteśmy pewni jak dobrać paletę kolorów, skorzystajmy z gotowych. W sieci są dziesiątki stron z gotowymi zestawami kolorów. Poniżej te najlepsze moim zdaniem.
color.adobe.com
colourlovers.com
lolcolors.com
coolors.co
colorpalettes.net
W linku poniżej pełna gama kolorów Material Design.
cosmicmind.io/material/color
Na stronie ColorLisa możecie pożyczyć palety kolorów od największych mistrzów malarstwa. Są stworzone na podstawie ich najbardziej znanych obrazów. Możemy więc na stronie wykorzystać kolorystykę, którą wybrał sam Da Vinci.
colorlisa.com
Już na etapie projektowania logo dla naszej firmy mamy wpływ na to jakie emocje wzbudzi, dlatego wykorzystajmy potencjał psychologii koloru. W kreowaniu marki i w tworzeniu stron internetowych dobór kolorów ma fundamentalne znaczenie i nie może być dziełem przypadku.