Logo jest podstawowym elementem identyfikacji wizualnej firmy. Może się składać z sygnetu, logotypu i tagline’u. Sygnet jest symbolem graficznym, logotyp to tekst, zaś tagline to slogan np. „Connecting People” firmy Nokia. Projekt logo jest często traktowany po macoszemu, a trzeba pamiętać, że odbiorca zapamiętuje logo znacznie szybciej, niż nazwę firmy. Utożsamia je z marką i jakością jaką reprezentuje. Dlatego warto zadbać o profesjonalnie zaprojektowane logo.
Prostota i czytelność
Znak firmowy umieszczamy na stronie internetowej, wizytówkach,
długopisach itp. Są to często bardzo małe powierzchnie, a więc logo, by
było czytelne, musi być maksymalnie uproszczone. Skomplikowane
zdobienia, gradienty czy cienie dobrze wyglądają na ekranach grafików,
ale nie sprawdzą się w praktyce. Szczegóły odwracają uwagę i są
trudniejsze do zapamiętania. Wiele brandów funkcjonujących od lat na
rynku upraszcza formę. Przykładem może być ewolucja znaku graficznego
Apple.
Logo powinno być łatwe do zapamiętania
Aby logo było rozpoznawalne i łatwe do zapamiętania nie wystarczy prostota i minimalizm. Musi być charakterystyczne i unikalne. Tworzyć swoisty skrót myślowy. Można to osiągnąć odpowiednią typografią, czego przykładem może być Coca-Cola. Duże znaczenie ma też dobór kolorów i oczywiście kreatywność designera ? Logo nie musi nawiązywać do branży, czy produktu. Czasami najprostsze rozwiązania, jak trzy paski Adidasa, najlepiej zapadają w pamięć odbiorcy.
Uniwersalność
W przypadku kiedy firma rozszerza zakres działalności, znak graficzny silnie powiązany z dotychczasowym segmentem rynku wymaga zmiany. Aby tego uniknąć nasz znak firmowy powinien być uniwersalny „tematycznie”, abstrakcyjny. Nie należy ulegać chwilowym trendom. To co jest modne dziś, może być kiczowate za 5 lub za 25 lat. Idealne logo jest ponadczasowe. Uniwersalność logotypu to również możliwość jego przedstawienia w wielu zastosowaniach, zarówno w układzie pionowym jak i poziomym. Tak by dobrze wyglądało w skali szarości, wyhaftowane na firmowej odzieży, czy na billboardzie.
Więcej niż grafika?
Wydaje się, że logo to mały obrazek, którego zaprojektowanie zajmuje grafikowi kwadrans. Jednak, żeby posiadało wymienione wyżej cechy, designer musi się sporo napocić. Właśnie te najmniejsze projekty wymagają najwięcej kreatywności, inteligencji, a także umiejętności syntezy. Grafik musi też uwzględnić spójność przekazu całej kompleksowej linii graficznej. Nie wystarczą umiejętności czysto artystyczne. Przyda się znajomość marketingu i psychologii. Wówczas logo z prostego elementu graficznego może stać się częścią popkultury.