Tworząc stronę internetową należy pamiętać, że jej sukces zależy w dużej mierze od naszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli mamy nowoczesną, atrakcyjną witrynę z bogatą treścią możemy zniknąć gdzieś w zakamarkach Internetu. Kluczem do sukcesu jest poprawna optymalizacja, czyli zadbanie o to, by nasza strona była widoczna w wyszukiwarkach. Aby to osiągnąć powinniśmy przeprowadzić optymalizację. Ideą optymalizacji jest wsparcie wyszukiwarki Google w lepszym zrozumieniu naszej strony, jej głównej tematyki i grupy docelowej.
Optymalizacja kodu strony
Meta tagi
Meta tagi: Description i Keywords oraz znacznik Title to znaczniki HTML,
opisujące robotom Google treść strony. Title określa tytuł strony i
jest widoczny również dla użytkowników. Znacznik Description to krótki
opis witryny widoczny w wynikach wyszukiwania. Mamy do dyspozycji 60
znaków, które powinny możliwie najwierniej oddawać temat strony. Używamy
więc odpowiednio odmienionego słowa kluczowego, jednocześnie tworząc
taki opis, który zachęca do odwiedzenia naszej witryny.
Kolejnym ważnym dla optymalizacji tagiem jest keywords,
czyli słowa kluczowe. Nie powinno być ich więcej niż dziesięć.
Najlepiej jeśli słowa te pojawiają się często w treści strony. Podczas tworzenia strony internetowej
warto przemyśleć zawartość meta tagów i jeśli do tej pory nie były
odpowiednie to należy je zaktualizować, bo ich dobór ma duży wpływ na to
jak Google postrzega naszą stronę.
Poprawna struktura strony
Mowa oczywiście o znacznikach H1-H6. Odpowiadają one za hierarchię nagłówków w treści naszej strony. W znaczniku H1, który zwykle jest tytułem podstron, umieszczamy najważniejsze treści, możemy umieścić tam też słowa kluczowe. Kolejne znaczniki h2-h6 to nagłówki niższego rzędu, które ułatwiają logiczne porządkowanie bloków tekstu, zwiększając jednocześnie czytelność strony.
Przyjazne adresy URL
Jedna z najlepszych funkcji WordPressa ułatwiająca pozycjonowanie. Zamiast długiego ciągu nic nie znaczących znaków w adresie naszej strony, dodaje przyjazny dla użytkownika i robotów adres url np. domena.pl/ogloszenia/motoryzacja/audi-a4
Pogrubienie, podkreślenie, kursywa
Istotne fragmenty tekstu, zawierające słowa kluczowe warto wyróżnić. Wytłuszczone słowa zwrócą uwagę zarówno czytelników, jak i robota Google. Oczywiście nie należy przesadzać, bo wyróżnienie wszystkiego przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego.
Czas wczytywania strony internetowej
Internauci nie lubią czekać, jeśli Twoja strona nie załaduje się w kilka sekund większość użytkowników Internetu zamknie ją, a Ty stracisz swoją szansę. Dlatego dobrze zakodowana i zoptymalizowana strona wczytuje się szybko. Wyjątkiem może być galeria lub portfolio, które ze względu na dużą liczbę zdjęć mogą ładować się trochę dłużej. Czas wczytywania strony może też poprawić wdrożenie Progresywnej Aplikacji Webowej (PWA). Aby sprawdzić szybkość działania Twojej witryny możesz skorzystać z Google PageSpeed Tools.
Optymalizacja treści strony WWW
Unikalna treść
Treść Twojej strony powinna być unikalna, poprawna językowo i pisana naturalnie. Upychanie słów kluczowych na siłę to zdecydowanie zła praktyka. Przyjmuje się, że optymalne zagęszczenie słów kluczowych wynosi 5%. Internauci odwiedzający Twój serwis mają znaleźć informację, których szukają, a nie zlepek keywordsów. Jeśli treść jaką umieszczasz będzie interesująca, to będzie naturalnie udostępniana i linkowana, przyczyniając się do wyższej pozycji strony w rankingu Google.
Linkowanie wewnętrzne
Ważnym i często niedocenianym aspektem optymalizacji jest linkowanie wewnętrzne. Im łatwiej będzie można dotrzeć do poszczególnych elementów na Twojej stronie, tym lepiej i to nie tylko ze względu na roboty, ale również na odwiedzających. Dlatego linkujemy do podkategii, do wcześniejszych artykułów, do oferty firmy itd. W tekst umieszczony jako opis w odnośniku, czyli tzw. anchor tekst, wstawiamy słowo kluczowe. Taka praktyka wykonywana z umiarem pomoże w rozprzestrzenianiu link juice na Twojej stronie.
Przejrzystość i czytelność tekstu
Ogromne bloki tekstu w długich linijkach skutecznie odstraszają czytelników. Tekst musi być przejrzysty, zróżnicowany, podzielony na części i akapity. Warto dodać nagłówki, które uporządkują stronę w logiczną całość i pozwolą internautom przejść do akapitu, który ich interesuje. Wyszukiwarki premiują strony, które dbają o czytelność treści.
Optymalizacja grafiki
Wspominałem już o odpowiedniej ilości zdjęć na stronie, tak by nie wczytywała się zbyt długo. Grafiki można również zoptymalizować. Dobieramy odpowiedni rozmiar zdjęcia, wstawiamy powtarzalne tło, kompresujemy obrazy. Aby zmniejszyć liczbę zapytań http łączymy obrazki tworząc tzw. sprite’y. Istotną kwestią jest też dodawanie opisów zdjęć za pomocą atrybutów alt i title. Google umożliwia wyszukiwanie po grafice właśnie dzięki tym znacznikom.
Właściwa optymalizacja strony internetowej to podstawa wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Znacznie łatwiej jest pozycjonować witrynę, która jest dobrze zoptymalizowana. Jeśli czujemy się na siłach, optymalizację możemy wykonać samemu. Najlepiej zlecić to jednak doświadczonym specjalistom.