Zamawiając usługę pozycjonowania, klienta interesuje przede wszystkim koszt pozycjonowania. Moim zdaniem ważniejsza jest jakość, metody pozycjonowania i długotrwały efekt, ale też zdaje sobie sprawę, że kwestie finansowe są ważne dla firm. Każdy przedsiębiorca dąży do tego, by zapłacić jak najmniej, a zyskać jak najwięcej. Trudno jednak podać konkretną kwotę czy nawet „widełki cenowe”. Pozycjonowanie to długotrwały proces, a na jego cenę wpływa wiele czynników.
Na ostateczny koszt pozycjonowania mają więc wpływ:
Metody pozycjonowania
Jeśli masz w kieszeni kilkanaście złotych i potrzebujesz pozycjonowania możesz wykupić tanią usługę np. na Allegro. Lepiej będzie jednak tą kwotę wydać na piwo, bo tego typu usługi pozycjonerskie mogą Nam przynieść więcej szkody, niż pożytku. Opierają się na metodach zautomatyzowanego spamowania linkami niskiej jakości i przynoszą krótkotrwały efekt. Jest to praktyka, której Google wyraźnie nie lubi i surowo każe. Nasza strona internetowa może zostać całkowicie usunięta z wyników wyszukiwania.
Jeśli jednak o naszej firmie myślimy poważnie i potraktujemy pozycjonowanie jako inwestycję możemy sporo zyskać. Wtedy wybieramy bardziej czasochłonne i droższe pozycjonowanie. Oparte na tworzeniu treści, i bardziej naturalnym linkowaniu z wartościowych stron. Nie przynosi natychmiastowego wzrostu pozycji w wyszukiwarkach, za to przynosi bezpieczne, długotrwałe efekty. Dlatego wybierając firmę, której zlecisz pozycjonowanie Twojej strony, zapytaj jakich metod używa, żeby potem nie żałować.
Jakość i treść Twojej strony internetowej
Domeny, które już długo funkcjonują w Internecie i są regularnie aktualizowane łatwiej wypozycjonować niż te całkiem świeże. Domeny, które były już karane przez Google też trudniej wyprowadzić na pierwsze pozycje. Dużym plusem jest też poprawna optymalizacja strony internetowej. Jeśli posiadasz witrynę bez błędów technicznych, z wartościową, unikalna treścią, pozycjoner ma znacznie ułatwione zadanie, co wpływa na obniżenie kosztu pozycjonowania.
Konkurencyjność pozycjonowanych fraz
To oczywiste, że im większa konkurencja tym wyższa cena pozycjonowania. Niszowe, rzadko wyszukiwane frazy z zasady pozycjonuję się łatwiej niż te najpopularniejsze. Jeśli Twoi konkurenci są silni, bo mają zoptymalizowaną, nowoczesną stronę, dużo wartościowej treści i dobrej jakości linków, Twoja firma pozycjonująca będzie musiała się bardzo postarać, by osiągnąć wyższą pozycję. Analogicznie jeśli Twoja konkurencja „śpi” i nie wykonuje żadnych działań marketingowych, to wystarczy kilka linków z dobrych źródeł i w ciągu miesiąca możesz wyprzedzić rywali.
Ilość słów kluczowych
Ilość fraz to indywidualny wybór, zwykle zależny od branży, w której działamy. Przyjmuję się jednak, że warto wybrać co najmniej 10 fraz. Wówczas pozycjonowanie wygląda „bardziej naturalnie”, a strona internetowa nie jest narażona na karę od Google. Można też określić priorytet słów, na których pozycji najbardziej Nam zależy, a inne potraktować jako uzupełniające. Dobierając słowa kluczowe warto poradzić się doświadczonego pozycjonera. Często słowa, które wydają się nam istotne dla naszej działalności, wcale nie generują ruchu, ani nie zwiększają konwersji. Źle dobrane keywordsy mogą np. sprawić, że będą Nas odwiedzać przypadkowi internauci, którzy wcale nie są zainteresowani Naszą ofertą.
To tylko ważniejsze czynniki jakie mają wpływ na koszt pozycjonowania. To dość złożony proces i trudno podać cenę jak w sklepie spożywczym. Pytając więc pozycjonera „ile będzie kosztować pozycjonowanie?” starajmy się sporządzić najpierw brief, a w nim zawrzeć jak najwięcej precyzyjnych informacji o firmie, stronie internetowej, konkurencji w branży i celach jakie chcemy osiągnąć.